به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط اشتراکی سندیکا اسلامی مدرسین دانشگاه ها، علی مطهری در دفتر مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها میهمان این حزب حیات. اعضای شورای مرکزی انجمن، طی بدوی جلسه حضوری خود داخل سال جاری، ضمن تعظیم و قدردانی از پاسبان سه گانه گرداگرد مجلس شورای اسلامی، به مناقشه و تبادل نظر درباره مسائل روز پرداختند.
مطهری با اشعار آنکه قدیم وقتی سختی ها و مشکلات زیاد می شود بی نهایت از افراد نسبت بوسیله راه خلال شده، دچار تردید و وسواس می شوند و می گویند نکند اساساً آن مبانی و اصول اولیه ما غلط بوده و ما از اول اشتباه کردیم، گفت: همان طور که وقتی توفیقات و پیروزیها بوسیله دست می آید می گویند پس حتماً اصول و مبانی ابتدایی ما برقرار بوده، در حالی که ممکن است این نعوظ نباشد. البته ما خودمان در تاسیس این محنت ها قطعاً نقش داشته ایم و خودمان هم مجرم هستیم؛ بنابراین باید واقع بینانه نگاه کنیم، واقعاً چقدر از آنها شاگرد از انحرافات و اشتباهاتی است که ما به نشانی انسان و سلطنت داشته ایم و چه مقدار شاگرد از ضیق غیرقابل اجتناب اجنبی است.
مطهری ادامه داد: یک شاهدش این است که دو روز مانده به انتخابات از آقای کدخدایی سؤال کردند مشارکت چنانچه زیر ۵۰ درصد باشد چه خواهد شد؟ ایشان گفت تازه می شویم متشابه فرانسه. البته اشتباه می کنند؛ اینها پندار می کنند با این کارها بهتر می توانند زیبایی را حفظ کنند. درحالی که اگر مردم را نداشته باشیم بسیار خطرناک است. امام (ره) بی اندازه روی این موضوع حساس بود که مردم را داشته باشیم. فدایی فرصت طلب ها در نظام خاصیت کردند
وی با پیش روی آنکه ما باید بدانیم که فرزند انقلاب ما هستیم و ما هستیم که قیام را به مسیر اصلی خودش باز می گردانیم. تصریح کرد: غلام شخصاً معتقدم که برخی افراد فرصت طلب داخل نظام نفوذ کرده اند. همان هشداری که شهید مطهری داشت که از منفذ فرصت طلبها باید جلوگیری کرد به نظر من اتفاق افتاده. افرادی که شاید اعتقادی غصه به اهداف نهضت ندارند و با شعارهایی تندتر از شعارهای انقلابیون اولین میدان را بوسیله مشت محزون اند و فراوان از انقلابیون راستین و اولیه را به حاشیه رانده اند. یک عده دارند تعیین تکلیف می کنند که چه کسی در حروف است و چه کسی محو. ما خود آنها را پسند نداریم، این آدم های ناشناس که آمده اند تعیین تکلیف می کنند چه کسی برنگ خون است و چه کسی نیست.. حالا بوسیله اینجا رسیده ایم و ما هم نباید ول کنیم. ما خودمان را متولی این انقلاب می دانیم و تا جایی که می توانیم بخاطر بازگشت نهضت به خوش نویسی حقیقی تلاش می کنیم. تسخیر سفارت آمریکا واقعا ضرورت داشت؟
پلیس انسان تهران تو مجلس گفت: بسیاری از این مشکلاتی که ما امروز داریم ناشی از اشتباهات گذشته ماست. یک کارهای غیر ضروری ارتکاب دادیم. تسخیر سفارت امریکا واقعاً چه ضرورتی داشت که تا به امروز گرفتار این موضوع باشیم؟ بخشی از تحریم ها ناشی از همان است. چه ضرورتی بود؟ از کجا آب می خورد؟ آیا چپی ها و کمونیست ها نقش داشتند یا نه؟ ایلچی گری شوروی نقش داشت یا نه؟ یا مثلاً برجام یک توافقی بود که آثار نیکوکاری داشت. غرض کل ترتیب بود. همین که امضا شد اندکی از نظم مصمم شدند که آن را منهدم کنند. هی شک و وسواس القا کردند که اصلا مغلوط بود، برای اینکه بوسیله جایی نرسد تا مبادا به نفع فلان قسمت قسمت کردن سیاسی شود. بوسیله خاطر مصالح و منافع کشور نبودند. اگر برجام اجرا شده بود آثار خودش را داشت. بسیاری از قراردادهای اقتصادی با اروپا و شرکتهای امریکایی صحه می شد و آدم مستبدی مثل ترامپ به آسانی نمی توانست از آن خارج شود. باید با آیت الله جنتی درباره روش شورای نگهبان مناظره گذاشته شود
وی با اشاره به نظارت استصوابی گفت: همین مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش که الآن دارند می کنند، نظارت استصوابی، این سختگیری ها، هرکس حرف می زند بگذاریم کنار، اینها چیست؟ باید بنشینیم و بحث کنیم با این آقایان. واقعاً راه حفظ نهضت این است! آقای شمخانی جلسات احسان گذاشت. آقای صادقی تشریف داشتند. از دسته های متنوع سیاسی تند و کند جلب کرده بود و همه حرفها آنجا گفته می شد، طرز محلول ها داده می شد، انتقادها می شد. اگر همین سیاق را ادامه دهند و حرفها گفته شود و جواب دهند، خوب است. مثلا مناظره ای با آقای جنتی بگذارند و بگویند این چه روشی است که دارید، چه کسی گفته این روش درست است؟ مجلسی که نماینده ها از یک قشر خاصی از مردم است آخر این باشگاه نیست! مجتمع باید نماینده طاس مردم باشد. من تو مجتمع بی آرامی گفتم حتی این قشر سهل انگار نسبت به قرض غم باید نماینده داشته باشند و حرف آنها هم مطرح شود. من نمی گویم فاسد خواه فاسق بیاید مجلس، ولی افرادی که دید آن جزء از جامعه را اندوه مطرح می کنند باید داخل مجلس باشند. دشواری ندارد. تو مجلس نظراتی که برخلاف نظرات رسمی نظام است گفته شود، هیچگاه عیبی ندارد. او حرفش را بزند فردا دیگری جوابش را می دهد. باشگاه یعنی همین. اما اینها می گویند همگی باید مدح و تمجید کنند، همگی باید یک چیز بگویند، همه باید دید رسمی زیبایی را تکرار کنند. این اشتباه است. بگذارید انسان احساس کنند حرف آنها هم گفته می شود، آزادی است، تضارب آراء است، حالت طبیعی دارد، یکی می گوید دیگری جواب می دهد، خیر این که به رخ مصنوعی باید همه یک چیز بگوییم. این دفعه وافر نمودار می گفتند باید این را بگویید. یعنی چه؟! مگر نماینده بچه دبستانی است که این را باید بگویی و آن را نگویی؟! این چه سیاستی است!؟
مطهری بیان کرد: راه باز است به شرط اینکه واقعاً صحبت شود، مناظره شود؛ همه گروه ها و افراد بیایند حرفهایشان را بزنند. اما اینکه بگویند دادرسی ما این است و جز این زدودن و همگی باید بسازند و بگویند درست است، این که نمی شود. روش مثال مطهری چگونه بود؟ اصابت ایشان با امام چگونه بود؟ چندبار ایشان نظر امام را تبدیل داد، یک مکان تهدید کرد. داستانش را شنیده اید که قرار بود از مجاهدین خلق بیایند پیام خانواده شهدا را بخوانند، ایشان یادداشت دادند که به امام بگویید اگر شما این کار را پذیرفته اید از این شایسته کردن من دیگر با شما نیستم. انتزاعی دهکده فقیه این است. در واقع ایشان می گویند ما یک اصولی داریم، شخصیت پرستی و صنم سازی نداریم. امام هم همین طور یار داشت. آخرش هم گفتند حصه تنم بود. اگر کسی قرین شهید مطهری درون زمان جنگ بود ما بوسیله اینجا نمی رسیدیم که معصوم آخرش جام سم بنوشد. واقعیتها را به امام می گفت، مشکلات را می گفت. گزارش دروغ می دهند و پس ازآن می رسیم بوسیله آن مکان و امروز سؤال است که چرا این حکم درون زمانی که فاو و جزایر مجنون و غیره مشت ما بود نشد؟ باید افراد خیرخواه و مصلح حقایق را بگویند. مقابل زیبایی پارلمانی نیستم
علی مطهری با اشاره بوسیله انتخابات اربابی جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: اظهارنظر درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده به نظر غلام مهلت است. باید نظر تحولات ماه های آینده چگونه خواهد بود. با ترتیب پارلمانی اندوه برابر نیستم. با نظام پارلمانی با این راه انتخابات مجلس فضا خیلی بسته می شود. رئیس جمهور را غم جماعت تعیین می درنگ. نقش انسان فراوان کم رنگ می شود. بوسیله نظر غلام نظام پارلمانی صلاح زدودن. الآن تا حدی فرصتی است برای انسان که بیایند درون انتخابات ریاست جمهوری دست افزار خودشان را بزنند، نگاه خودشان را نشان بدهند. درباره قوه قضائیه اگر با همه مستوی تلاقی کنند کارشان ثابت قدم است. الآن مستنطق های عظمت مطرح هستند، تکلیفشان را جلوه گر نکرده اند با اینکه از نظر تاریخ ضبط مرجح هستند. فاش کنند اینهایی که درباره آقای الف می گویند درست است یا نه؟ یا بگویند معاینه شد، اکثرش وارد نبود، جریمه نقدی شد. جامعه را خشنود کنند. اما در تعدادی ضبط ها خیلی با آب و طاقت خبردار می شوند برخی را مسکوت گذاشته اند. بالاخره انسان دچار شک می شود. مواضع سیاسی و فرهنگی من تو تناقض با غم نیست
این پلیس سابق مجلس با بیان این که می گویند مواضع سیاسی و مواضع فرهنگی غلام داخل تناقض است، خاطرنشان کرد: این حرف را قبول ندارم. در واقع اینها معتقدند چنانچه کسی قائل به آزادی اشعار بود باید داخل امور ویژگی هم قائل به آزادی باشد، مثلاً در مذاکره حجاب قائل بوسیله آزادی باشد. من این را پذیرش ندارم. مبنا یک چیز است. مبنای آزادی بیان این است که استعداد تفکر انسان که اعتراف انسان ناشی از همان استعداد اندیشه است باید آزاد باشد. بوسیله نعوظ طاسی استعدادهای انسانی انسان باید شکوفا شود. مردم استعدادهایی دارد جاهل از امور مشترک با سبع مشابه غضب و شهوت. فدایی استعدادهای خاص خود را دارد. استعدادهای خاص انسانی مثل همین تفکر، مثل ترتیب دوستی، حقیقت جویی، فضیلتهای اخلاقی، میل به پرستش و ستایش. اینها باید شکوفا شود. تفکر انسان باید آزاد باشد. هیچگاه مانعی در مقابل خاطر انسانها نباید باشد. اما اینکه در باب پوشش نمی توانیم به آزادی مطلق قائل باشیم بخاطر آن است که غریزه جنسی یک قابلیت انسانی به شمار نمی رود بلکه مشترک میان آدم و سبع است و باید والا احاطه حجر و اراده باشد. پس تناقضی بین مواضع دیپلماتیک و فرهنگی من نیست. این طور تراشیدن که اگر کسی قائل به آزادی اظهار وجود باید قائل به آزادی پوشش هم باشد. این وضع حجابی هم که الآن هست در مجموع شایان قبول است. شما مقایسه کنید با قبل از انقلاب که نیمه عریان می آمدند بیرون. یا نسبت به سایر نقاط گیتی بهتر است. همین نظارتها نگوییم نتیجه نداده بلکه بی حاصل غصه نبوده است. نظر ما این نیست که حجاب بوسیله نعوظ قرن درصد در همه کشور و تو همه مردان و نسوان پاس می شود. مسلّم است که نمی شود بجای به هرحال افراد سهل انگار داریم. مهم این است که حکومت مروج عریانی و بی حجابی نباشد آنچنان که زمان خسرو وجود. حجاب مساله فردی محو
یکی از اعضای انجمن به آقای مطهری گفت: به نظر من مسئله حجاب یک مسئله فردی است. حاکم وظیفه تهذیب ندارد. لذا باید تقلا فرهنگی و تبلیغ کند.
مطهری پاسخ داد: قضیه حجاب انفراد نیست، یک مسئله اجتماعی است. مثل نماز و بسرعت ازاله که نباید بررسی کرد. جریان حجاب آثار اجتماعی دارد. اینطور نیست که بگوییم هر لباسی را دوست دارم می پوشم، اثر ندارد. حکومت، حزن باید کار فرهنگی کند و تیمار نظارت، برای اینکه آثار مدنی دارد. شما باید به زمان غصه نگاه بکنید. اگر زمان پیغمبر نظارتی بوده خواه نبوده، خیلی با زمان ما فرق دارد. از نظر اسلام و بر شالوده نظم خانوادگی اسلام اجتماع نباید تحریک جنسی بشود. چنانچه جامعه را تحریک جنسی کردید و گفتید هرکس هرطور می تواند لباس بپوشد باید کلوپها و میخانه ها را اندوه باز کنید. نمی توانید بوسیله جوان انسان بگویید من لخت می آیم خارج ولی داخل نباید نگاه کنی، هیچ تخلفی بی آرامی نباید بکنی، کلوپها و مهمانخانه ها غصه امانت است. چنانچه این را آزاد کردید آن را تیمار باید باز کنید، کاری که اروپایی ها می کنند.
مطهری با اشعار آنکه قدیم وقتی سختی ها و مشکلات زیاد می شود بی نهایت از افراد نسبت بوسیله راه خلال شده، دچار تردید و وسواس می شوند و می گویند نکند اساساً آن مبانی و اصول اولیه ما غلط بوده و ما از اول اشتباه کردیم، گفت: همان طور که وقتی توفیقات و پیروزیها بوسیله دست می آید می گویند پس حتماً اصول و مبانی ابتدایی ما برقرار بوده، در حالی که ممکن است این نعوظ نباشد. البته ما خودمان در تاسیس این محنت ها قطعاً نقش داشته ایم و خودمان هم مجرم هستیم؛ بنابراین باید واقع بینانه نگاه کنیم، واقعاً چقدر از آنها شاگرد از انحرافات و اشتباهاتی است که ما به نشانی انسان و سلطنت داشته ایم و چه مقدار شاگرد از ضیق غیرقابل اجتناب اجنبی است.
مطهری ادامه داد: یک شاهدش این است که دو روز مانده به انتخابات از آقای کدخدایی سؤال کردند مشارکت چنانچه زیر ۵۰ درصد باشد چه خواهد شد؟ ایشان گفت تازه می شویم متشابه فرانسه. البته اشتباه می کنند؛ اینها پندار می کنند با این کارها بهتر می توانند زیبایی را حفظ کنند. درحالی که اگر مردم را نداشته باشیم بسیار خطرناک است. امام (ره) بی اندازه روی این موضوع حساس بود که مردم را داشته باشیم. فدایی فرصت طلب ها در نظام خاصیت کردند
وی با پیش روی آنکه ما باید بدانیم که فرزند انقلاب ما هستیم و ما هستیم که قیام را به مسیر اصلی خودش باز می گردانیم. تصریح کرد: غلام شخصاً معتقدم که برخی افراد فرصت طلب داخل نظام نفوذ کرده اند. همان هشداری که شهید مطهری داشت که از منفذ فرصت طلبها باید جلوگیری کرد به نظر من اتفاق افتاده. افرادی که شاید اعتقادی غصه به اهداف نهضت ندارند و با شعارهایی تندتر از شعارهای انقلابیون اولین میدان را بوسیله مشت محزون اند و فراوان از انقلابیون راستین و اولیه را به حاشیه رانده اند. یک عده دارند تعیین تکلیف می کنند که چه کسی در حروف است و چه کسی محو. ما خود آنها را پسند نداریم، این آدم های ناشناس که آمده اند تعیین تکلیف می کنند چه کسی برنگ خون است و چه کسی نیست.. حالا بوسیله اینجا رسیده ایم و ما هم نباید ول کنیم. ما خودمان را متولی این انقلاب می دانیم و تا جایی که می توانیم بخاطر بازگشت نهضت به خوش نویسی حقیقی تلاش می کنیم. تسخیر سفارت آمریکا واقعا ضرورت داشت؟
پلیس انسان تهران تو مجلس گفت: بسیاری از این مشکلاتی که ما امروز داریم ناشی از اشتباهات گذشته ماست. یک کارهای غیر ضروری ارتکاب دادیم. تسخیر سفارت امریکا واقعاً چه ضرورتی داشت که تا به امروز گرفتار این موضوع باشیم؟ بخشی از تحریم ها ناشی از همان است. چه ضرورتی بود؟ از کجا آب می خورد؟ آیا چپی ها و کمونیست ها نقش داشتند یا نه؟ ایلچی گری شوروی نقش داشت یا نه؟ یا مثلاً برجام یک توافقی بود که آثار نیکوکاری داشت. غرض کل ترتیب بود. همین که امضا شد اندکی از نظم مصمم شدند که آن را منهدم کنند. هی شک و وسواس القا کردند که اصلا مغلوط بود، برای اینکه بوسیله جایی نرسد تا مبادا به نفع فلان قسمت قسمت کردن سیاسی شود. بوسیله خاطر مصالح و منافع کشور نبودند. اگر برجام اجرا شده بود آثار خودش را داشت. بسیاری از قراردادهای اقتصادی با اروپا و شرکتهای امریکایی صحه می شد و آدم مستبدی مثل ترامپ به آسانی نمی توانست از آن خارج شود. باید با آیت الله جنتی درباره روش شورای نگهبان مناظره گذاشته شود
وی با اشاره به نظارت استصوابی گفت: همین مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش که الآن دارند می کنند، نظارت استصوابی، این سختگیری ها، هرکس حرف می زند بگذاریم کنار، اینها چیست؟ باید بنشینیم و بحث کنیم با این آقایان. واقعاً راه حفظ نهضت این است! آقای شمخانی جلسات احسان گذاشت. آقای صادقی تشریف داشتند. از دسته های متنوع سیاسی تند و کند جلب کرده بود و همه حرفها آنجا گفته می شد، طرز محلول ها داده می شد، انتقادها می شد. اگر همین سیاق را ادامه دهند و حرفها گفته شود و جواب دهند، خوب است. مثلا مناظره ای با آقای جنتی بگذارند و بگویند این چه روشی است که دارید، چه کسی گفته این روش درست است؟ مجلسی که نماینده ها از یک قشر خاصی از مردم است آخر این باشگاه نیست! مجتمع باید نماینده طاس مردم باشد. من تو مجتمع بی آرامی گفتم حتی این قشر سهل انگار نسبت به قرض غم باید نماینده داشته باشند و حرف آنها هم مطرح شود. من نمی گویم فاسد خواه فاسق بیاید مجلس، ولی افرادی که دید آن جزء از جامعه را اندوه مطرح می کنند باید داخل مجلس باشند. دشواری ندارد. تو مجلس نظراتی که برخلاف نظرات رسمی نظام است گفته شود، هیچگاه عیبی ندارد. او حرفش را بزند فردا دیگری جوابش را می دهد. باشگاه یعنی همین. اما اینها می گویند همگی باید مدح و تمجید کنند، همگی باید یک چیز بگویند، همه باید دید رسمی زیبایی را تکرار کنند. این اشتباه است. بگذارید انسان احساس کنند حرف آنها هم گفته می شود، آزادی است، تضارب آراء است، حالت طبیعی دارد، یکی می گوید دیگری جواب می دهد، خیر این که به رخ مصنوعی باید همه یک چیز بگوییم. این دفعه وافر نمودار می گفتند باید این را بگویید. یعنی چه؟! مگر نماینده بچه دبستانی است که این را باید بگویی و آن را نگویی؟! این چه سیاستی است!؟
مطهری بیان کرد: راه باز است به شرط اینکه واقعاً صحبت شود، مناظره شود؛ همه گروه ها و افراد بیایند حرفهایشان را بزنند. اما اینکه بگویند دادرسی ما این است و جز این زدودن و همگی باید بسازند و بگویند درست است، این که نمی شود. روش مثال مطهری چگونه بود؟ اصابت ایشان با امام چگونه بود؟ چندبار ایشان نظر امام را تبدیل داد، یک مکان تهدید کرد. داستانش را شنیده اید که قرار بود از مجاهدین خلق بیایند پیام خانواده شهدا را بخوانند، ایشان یادداشت دادند که به امام بگویید اگر شما این کار را پذیرفته اید از این شایسته کردن من دیگر با شما نیستم. انتزاعی دهکده فقیه این است. در واقع ایشان می گویند ما یک اصولی داریم، شخصیت پرستی و صنم سازی نداریم. امام هم همین طور یار داشت. آخرش هم گفتند حصه تنم بود. اگر کسی قرین شهید مطهری درون زمان جنگ بود ما بوسیله اینجا نمی رسیدیم که معصوم آخرش جام سم بنوشد. واقعیتها را به امام می گفت، مشکلات را می گفت. گزارش دروغ می دهند و پس ازآن می رسیم بوسیله آن مکان و امروز سؤال است که چرا این حکم درون زمانی که فاو و جزایر مجنون و غیره مشت ما بود نشد؟ باید افراد خیرخواه و مصلح حقایق را بگویند. مقابل زیبایی پارلمانی نیستم
علی مطهری با اشاره بوسیله انتخابات اربابی جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: اظهارنظر درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده به نظر غلام مهلت است. باید نظر تحولات ماه های آینده چگونه خواهد بود. با ترتیب پارلمانی اندوه برابر نیستم. با نظام پارلمانی با این راه انتخابات مجلس فضا خیلی بسته می شود. رئیس جمهور را غم جماعت تعیین می درنگ. نقش انسان فراوان کم رنگ می شود. بوسیله نظر غلام نظام پارلمانی صلاح زدودن. الآن تا حدی فرصتی است برای انسان که بیایند درون انتخابات ریاست جمهوری دست افزار خودشان را بزنند، نگاه خودشان را نشان بدهند. درباره قوه قضائیه اگر با همه مستوی تلاقی کنند کارشان ثابت قدم است. الآن مستنطق های عظمت مطرح هستند، تکلیفشان را جلوه گر نکرده اند با اینکه از نظر تاریخ ضبط مرجح هستند. فاش کنند اینهایی که درباره آقای الف می گویند درست است یا نه؟ یا بگویند معاینه شد، اکثرش وارد نبود، جریمه نقدی شد. جامعه را خشنود کنند. اما در تعدادی ضبط ها خیلی با آب و طاقت خبردار می شوند برخی را مسکوت گذاشته اند. بالاخره انسان دچار شک می شود. مواضع سیاسی و فرهنگی من تو تناقض با غم نیست
این پلیس سابق مجلس با بیان این که می گویند مواضع سیاسی و مواضع فرهنگی غلام داخل تناقض است، خاطرنشان کرد: این حرف را قبول ندارم. در واقع اینها معتقدند چنانچه کسی قائل به آزادی اشعار بود باید داخل امور ویژگی هم قائل به آزادی باشد، مثلاً در مذاکره حجاب قائل بوسیله آزادی باشد. من این را پذیرش ندارم. مبنا یک چیز است. مبنای آزادی بیان این است که استعداد تفکر انسان که اعتراف انسان ناشی از همان استعداد اندیشه است باید آزاد باشد. بوسیله نعوظ طاسی استعدادهای انسانی انسان باید شکوفا شود. مردم استعدادهایی دارد جاهل از امور مشترک با سبع مشابه غضب و شهوت. فدایی استعدادهای خاص خود را دارد. استعدادهای خاص انسانی مثل همین تفکر، مثل ترتیب دوستی، حقیقت جویی، فضیلتهای اخلاقی، میل به پرستش و ستایش. اینها باید شکوفا شود. تفکر انسان باید آزاد باشد. هیچگاه مانعی در مقابل خاطر انسانها نباید باشد. اما اینکه در باب پوشش نمی توانیم به آزادی مطلق قائل باشیم بخاطر آن است که غریزه جنسی یک قابلیت انسانی به شمار نمی رود بلکه مشترک میان آدم و سبع است و باید والا احاطه حجر و اراده باشد. پس تناقضی بین مواضع دیپلماتیک و فرهنگی من نیست. این طور تراشیدن که اگر کسی قائل به آزادی اظهار وجود باید قائل به آزادی پوشش هم باشد. این وضع حجابی هم که الآن هست در مجموع شایان قبول است. شما مقایسه کنید با قبل از انقلاب که نیمه عریان می آمدند بیرون. یا نسبت به سایر نقاط گیتی بهتر است. همین نظارتها نگوییم نتیجه نداده بلکه بی حاصل غصه نبوده است. نظر ما این نیست که حجاب بوسیله نعوظ قرن درصد در همه کشور و تو همه مردان و نسوان پاس می شود. مسلّم است که نمی شود بجای به هرحال افراد سهل انگار داریم. مهم این است که حکومت مروج عریانی و بی حجابی نباشد آنچنان که زمان خسرو وجود. حجاب مساله فردی محو
یکی از اعضای انجمن به آقای مطهری گفت: به نظر من مسئله حجاب یک مسئله فردی است. حاکم وظیفه تهذیب ندارد. لذا باید تقلا فرهنگی و تبلیغ کند.
مطهری پاسخ داد: قضیه حجاب انفراد نیست، یک مسئله اجتماعی است. مثل نماز و بسرعت ازاله که نباید بررسی کرد. جریان حجاب آثار اجتماعی دارد. اینطور نیست که بگوییم هر لباسی را دوست دارم می پوشم، اثر ندارد. حکومت، حزن باید کار فرهنگی کند و تیمار نظارت، برای اینکه آثار مدنی دارد. شما باید به زمان غصه نگاه بکنید. اگر زمان پیغمبر نظارتی بوده خواه نبوده، خیلی با زمان ما فرق دارد. از نظر اسلام و بر شالوده نظم خانوادگی اسلام اجتماع نباید تحریک جنسی بشود. چنانچه جامعه را تحریک جنسی کردید و گفتید هرکس هرطور می تواند لباس بپوشد باید کلوپها و میخانه ها را اندوه باز کنید. نمی توانید بوسیله جوان انسان بگویید من لخت می آیم خارج ولی داخل نباید نگاه کنی، هیچ تخلفی بی آرامی نباید بکنی، کلوپها و مهمانخانه ها غصه امانت است. چنانچه این را آزاد کردید آن را تیمار باید باز کنید، کاری که اروپایی ها می کنند.
- ۹۹/۰۳/۲۸