معرفی بهترین هتل ها و اقامتگاه ها

قرص دومیلیارد سال پس از آغاز جهان، گروهی بین المللی از هنرپیشه شناسان یکی از کهکشان های کم یاب منتشرکننده ی پرتو گاما از دسته ی BL Lacertae را کشف کردند. این گروه از یکی از تلسکوپ های نوری مبصر دنیا به نام  GTC (مخفف Gran Teelscopio Ganarias) کاربرد کردند که درون رصدخانه ی del Roque del Los Muchachos استراحت دارد.

دسته پژوهش از پژوهشگرانی از دانشگاه UCM اسپانیا، DESY آلمان، دانشگاه ریورساید کالیفرنیا و دانشگاه کلمسون (ایالات متحده) تشکیل و یافته های آن ها در مجله ی The Astrophysical منتشر شده است.

تنها درصد بخشی از کهکشان ها پرتوهای گاما را منتشر می کنند. تلالو گاما یکی از پرتوهای اکید در طیف مرئی است. به اعتقاد ستاره شناسان، این فوتون های پرانرژی از مجاورت سیاهچاله های غول آسای مرکز کهکشان سرچشمه می گیرند. به این کهکشان ها، کهکشان های فعال گفته می شود. سیاهچاله ماده ی اطراف خویشتن را می بلعد و جریان های پرانرژی یا به اقرار دیگر جریان های هم راستای ماده و پرتو را منتشر می کند.

تعداد کمی از پرتوهای این کهکشان های فعال (کمتر از ۱ درصد) به عارض کاملا ناگهانی در راستای زمین منتشر می شوند. دانشمندان به این کهکشان ها بلازر می گویند. بلازرها یکی از منابع قدرتمند تشعشعات کیهانی هستند. بلازرها به دو دسته تقسیم می شوند: ۱. BL Lac خواه BL Lacertae؛ ۲. کوازارهای طیف یکنواخت (FSRQ).

براساس داده های موجود درباره ی این اجرام نجومی اسرارآمیز، FSRQها کهکشان های نسبتا جوان و مملو از سرگین و غبار تو دوروبر مرکز خود هستند. با اغماض زمان، سیاهچاله ی مرکزی مواد اطراف را می بلعهد و FSRQ بوسیله شیء BL Lac تبدیل می شود. ویدی پالیا، پژوهشگر DESY و یکی از پژوهشگران این پروژه می گوید: «BL Lac ها معمولا مرحله ی تکامل یافته و مسن تر بلازرها هستند؛ درحالی که FSRQ جوان نمدار است.»

آلبرتو دومینگوئز، از مؤسسه ی ذرات فیزیک و کیهان (IPARCOS) در UCM و یکی از مؤلفان این پژوهش، نیز پارسا است: «ازآنجاکه سرعت نور محدود است، هرچه دورتر را نگاه کنیم، به آغاز سن جهان نزدیک تر می شویم.»

به عقیده ی هنرمند شناسان، سن فعلی گیتی تقریبا ۱۳/۸ میلیارد سال است. دورترین FSRQ تو بور ای شناسایی شد که درست یک میلیارد سال از سن دنیا می اغماض. درمقابل، دورترین BL lac در فاصله ای کشف شد که سن گیتی ۲/۵ میلیارد سال بود؛ درنتیجه، فرضیه ی تکامل FSRQ به BL lac معتبر است. حال گروهی از دانشمندان بین المللی خطا جدیدی از نوع BL Lac به نام 4FGL J1219.0 3653 را کشف کرده اند که تو فاصله ی دورتری قرار دارد.مقاله های مرتبط:آیا مقدور است کهکشانی کاملا از ماده تاریک تشکیل شده باشد؟سیاه چاله های کلان جرم ممکن است همان بذل چاله ها باشند

کریستینا کابلو، دانشجوی فارغ التحصیل تو IPARCOS-UCM، اظهار می یواش: «ما BL Lac جدید را در فاصله ی دورتری کشف کردیم که با نمونه ی قبلی ۸۰۰ میلیون سال نوری تفاوت دارد؛ یعنی زمانی که دنیا کمتر از دومیلیارد سال داشت.» افزون براین نیکولاس کاردیل، یکی از استادان IPARCOS-UCM، اعتقاد دارد: «این یافته سناریوی سابق را به چالش می گیرد که بر اساس آن BL Lac-ها فاز تکامل یافته ی FSRQ هستند.»

جسوس کالگو، یکی دیگر از استادان IPARCOS-UCM و ازجمله مؤلفان پژوهش، معتقد است: «این کشف دانش پیشین ما درباره ی تکامل کیهانی بلازرها و کهکشان های فعال را نقد می کند.» پژوهشگران از ابزارهای EMIR و OSIRIS پیدایش مؤسسه ی IAC کاربرد و آن ها را روی GTC یا گرانتکان نصب کردند. رومان کورای، رئیس گرانتکان می گوید:این نتایج نمونه ی واضحی از روش ترکیب کشور ی جمع آوری GTC، بزرگ ترین تلسکوپ نور مرئی جهان، با قابلیت های منحصر به بی مانند ابزارهای مکمل هستند که روی تلسکوپ نصب شده اند و درک ما از جهان را بهبود می دهند.بیشتر بخوانید:ماهواره TESS بدوی بار سیاره ای مانند با زمین را در کمربند حیات پیدا کردپس از جایگاه فضایی بین المللی، آینده سکونت در فضا چگونه خواهد بود؟استارلینک ؛ هرآنچه درباره اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس باید بدانیدکشف شگفت انگیز متاخر درباره ماه: دستیابی به آب قمری احتمالا بیش مایه تسلی پر حرارت از فرض پیشین استآیا ماه می تواند به پایگاهی مصون بخاطر فضانوردان دگرگونی شود؟
  • ۹۹/۰۸/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی