معرفی بهترین هتل ها و اقامتگاه ها

جا دارد از کاوشگر نیوهرایزنز ناسا بوسیله برهان نمایش چشم اندازی جدید از ابهام پلوتو تشکر کنیم. این فضاپیما ۱۴ جولا ی ۲۰۱۵ به فاصله ی ۱۲۵۰۰ کیلومتری این سیاره ی کوتوله رسید. نیوهرایزنز در کشش گذر از پشته پلوتو انفراد های جوّی و سطح آن را معاینه کرد.

یکی از اکتشافات جذاب نیوهرایزنز، مناطقی کوهستانی و پوشیده از برف پلوتو بود. درون سیاره ی زمین هرچه بیشتر به ارتفاعات برویم، هوا سردتر می شود؛ به همین دلیل، کوه ها پوشیده از برف می شوند؛ اما در پلوتو پدیده ی وارونگی حرارت درون روند است. دمای میانگین جوّ در ارتفاعات دَه ها برابر بیشتر از دمای سطح است؛ ولی برهان وجود برف و یخ بندان چیست؟

گروهی از پژوهشگران به رهبری اعضای CNRS (مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه)، تو پژوهشی جدید به این استفسار پاسخ دادند. عنوان این پژوهش عبارت است از: «کوهستان های استوایی پلوتو با برف های متانی حاصل از فرایند جوّی منحصر بوسیله بی مانند پوشیده شده اند». مؤلف ارشد این مقاله تانگای برتاند است که در مرکز استیناف های آمس ناسا حکم می کند. این مقاله درون Nature Communications منتشر شد.

نیوهرایزنز در کوه پیگافتا و الکانو در منطقه ی ماکولای پلوتو داخل استوای این سیاره، پوشش های برفی را کشف کرد. پوشش برفی پلوتو مانند برف زمین از آب منجمد تشکیل نشده است؛ بلکه متان منجمد است؛ اما پلوتو یخ بندان جوّی رقیق دارد و مقادیر اندکی متان در جوّ بیش کم پهنا آن پیدا می شود.

روی زمین با افزایش ارتفاع به برهان سرمایش آدیاباتیک، دما غصه کاهش برملا می کند و هوا با بالارفتن سردتر می شود. عکس این مسئله برای کاهش پشته صادق است و درون این وضعیت، گرمی اضافه می یابد. وقتی هوای مرطوب به وزن ی کافی سرد می شود و افزایش می یابد، فشرده می شود و به شکل برف فرود می آید. این پدیده روی زمین رایج است؛ اما برف پلوتو این طور توضیحی ندارد.

پژوهشگران از مدلی اقلیمی برای بررسی حقیقت برف متان تو کوهستان های پلوتو مصرف کردند. بخش اضافی از جوّ نازک پلوتو از نیتروژن تشکیل شده است؛ ولی ردپاهایی از متان و کربن مونواکسید حزن درون آن علنی می شود. تنها با رد متانی به مشقت می قابلیت منبع برف ها را محاسبه کرد. پژوهشگران با مدل اقلیمی هوشیار تغییرات جوّی پلوتو و تراکم متان تو ارتفاعات شدند. تنها تو قله ی کوهستان ها متان کافی بخاطر تشکیل برف بود داشت؛ اما متان در دامنه های پایین تر کافی نبود.

ازآنجاکه پلوتو شبیه زمین از جوّ بی حالت و عایقی برخوردار نیست، ارتفاعات آن به دلیل پرتوهای خورشیدی گرم برنده هستند؛ زیرا متان موجود در جوّ گرما را جذب می درنگ. این تأثیر در چندکیلومتری ارتفاعات درک می شود. فرایند جذب گرمای متان داخل نواحی پوشیده از یخ نیتروژنی رخ نمی دهد؛ زیرا خنک نیتروژنی با فرایند تصعید باعث خنک شدن ارتفاعات جوّی می شود.

جوّ پلوتو از کلفتی کافی برای گرم کردن سطح برخوردار نیست؛ درنتیجه هوای نزدیک بوسیله سطح سردتر و انبوه تر است و ابد به سمت پایین سیلان دارد. بر بن مثل سازی های جوّی پژوهشگران، این مکانیزم در سراسر پلوتو و در کل شبانه روز دیده می شود؛ درنتیجه پلوتو با بادهای نزولی احاطه شده است. به همین دلیل، لباس گیری برف در این سیاره ی کوتوله کمی متزلزل کننده و کاملا متفاوت با زمین است. داخل زمین، هوا با بالا رفتن سرد می شود و بوسیله صورت برف روی کوهستان ها فرود می آید.مقاله های مرتبط:آیا پلوتو اقیانوس های نقد شو زیرزمینی دارد؟پلوتو مجدد بوسیله سیاره دگرگونی می شود؟

طبق یافته های پژوهشگران، جوّ پلوتو به روش ای در چرخش است که متان درون ارتفاعات متراکم می شود. این چرخش فصلی است و پهلو اثر تصعیدهای سطحی بوسیله وجود می آید. مؤلفان به این فرایند «سلول های چرخشی تصعیدی» می گویند. افزایش غلظت متان آن را به نقطه ی سیری می رساند؛ بنابراین، بوسیله لباس برف روی کوه ها فرود می آید. نوعی حلقه ی بازخوردی حزن درون این فرایند دیده می شود که با فرود برف متان روی کوهستان ها، استعداد بازتابی افزایش می یابد و به سرمایش منجر می شود. گروه پژوهشگران می گوید:به طورکلی تشکیل برف CH4 روی کوه های پلوتو براثر فرایندی کاملا متفاوت با فرایند تشکیل برف زمین عارض می دهد. جالب است که دو پدیده و دو ماده ی متفاوت می توانند چشم انداز برابری تولید کنند.

برف پلوتو، عزب یکی از قابلیت های پیچیده ی آن است. قبل از پرواز نیوهرایزنز از فراز این سیاره ی کوتوله، ایده ای درباره ی سطح و جوّ و اقلیم آن وجود نداشت. دانشمندان هنوز بی قراری مشغول حکم روی داده های این مأموریت هستند تا به اکتشافات جدیدتری در این اساس برسند.

همچنین، شنیده ها حاکی از آغاز مأموریتی جدید است. نیوهرایزنز فقط یک مرحله از فراز پلوتو عبور کرد؛ درنتیجه نیکوترین داده های آن نیز تنها به قدری از این دنیای دوردست محدود هستند. آلن استرن، دانشمند سیاره ای، پژوهشگر حقیقی مأموریت نیوهرایزنز وجود. او متقی است مرحله ی بعد اکتشافات پلوتو ارسال کاوشگر مدارپیما است و سطح نشین نیز بخشی از این مأموریت خواهد وجود.

این مقاله داخل Universe Today منتشر شد.بیشتر بخوانید:اسپیس ایکس قسمت قسمت کردن پانزدهم ماهواره های استارلینک را پرتاب کرددانشمندان کشف اخیر مولکول نشانگر بود در زهره را رد کردند۲۸ مورد از خیره کننده ترین عکس های نجومی ۲۰۲۰اگر فرازمینی ها به دنبال بود مرید باشند، از کدام منظومه می توانند ما را پیدا کنند؟فضاپیمای وویجر افزایش پیدا خلل وفرج دار را در فضای میان ستاره ای کشف کرد
  • ۹۹/۰۸/۰۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی